Vancouver (begin)

And away we go!

‘Gisteren’ met de trein vertrokken naar Amsterdam. Ingechecked in het Holiday Inn Express hotel dicht bij Schiphol. Daarna de koffers achter de deur gezet en nog even ‘chillen’ in Amsterdam. De kamers waren niet echt schoon (weinig personeel?) en de volgende ochtend op tijd eruit voor een matig ontbijt (klef wit brood, wel een lekker sjuutje). Snel door met de shuttle naar Schiphol. We waren er 4 uur voordat het vliegtuig vertrekt en wat schets onze verbazing: de balie is reeds open en we konden zo doorlopen! Prima! Een uur voor vertrek naar de Gate; hier was het wel (te) druk: 300 man in een zeer kleine ruimte. Men heeft zelfs met de bodyscan moeten wachten om alle mensen te kunnen controleren. De laatsten zijn er met een schoenlepel ingewurmd…

Bij aankomst in Vancouver (YVR) eerst maar even pinnen voor de broodnodige dollars en door naar de taxi standplaats. In de voorbereiding hadden we gelezen dat een taxi iets meer kost dan de trein, maar dit bleek achteraf niet zo te zijn: een taxi is toch even iets duurder ($42,- vs. $6,-), maar stopt wel precies voor de deur. Afijn. Goed te zien dat de eerste indruk van Vancouver ‘eco’ is door de aanwezigheid van Toyota Prius taxi’s. In de middag kwamen we aan bij het Sandman Hotel City Centre. Hier hadden we een kleine kamer met Kingsize bed. Direct links ervan was er nog plaats voor een koelkast en rechts een klein tafeltje.

Vancouver: so much to see and so little time… Het hotel stond op een goede plek in de stad, zodat vele bezienswaardigheden op loopafstand stonden. Hier hebben we na aankomst dan ook maar gebruik van gemaakt. We zijn door Robson Street gelopen en via de havens terug naar het hotel. Het weer was prachtig: 25 graden Celcius en strak blauwe lucht. ’s Avonds bij een A&W (alweer eco) een broodje kip met friet gegeten.

De volgende dag zijn we na het ontbijt (koffie met cakeje) doorgelopen naar de haven. Alvast met Cruise Canada gebeld om morgen om ‘wan-o-klok’ de camper op te halen. Daarna door naar het info-center voor informatie over de gebieden die we gaan bezoeken. En naar de buren van het infocentrum voor de ferry naar Vancouver Island. Men gaf aan dat het de komende weken zeer druk is bij de ferry en er wordt aangeraden om te reserveren. Hier kwamen de twijfels of we dit gebied überhaupt wel moeten gaan bezoeken deze vakantie: druk bij de ferry, overtocht is niet goedkoop, druk op Vancouver Island. Gekozen om maar eerst eens de route zoals we die gepland hebben te beginnen en zien wel waar we uitkomen en er nog tijd over is. Het eiland schijnt wel zeer mooi te zijn, maar het ging ons ook om de mogelijke walvissen te spotten. Uit informatie van de VVV begrepen we dat het rond deze tijd beter was om in Victoria of Vancouver de zeedieren te gaan bekijken, bij Tofino e.o. is de kans klein op grote ‘vissen’.

Het weer is goed, we komen uit Nederland, dus: fietsen. Langs de haven naar Stanley Park gelopen en bij Spokes aan Denman Street 2 een city bike gehuurd. Eerst een rondje rondom het Park, daarna verder gefietst langs de waterkant, daarna rechtdoor richting Chinatown en langs de andere kant van de haven weer terug. Via West Georgia Street terug naar het hotel gelopen. Moe maar voldaan vroeg het bed in.