Clifden

Connemara

Op de weg naar de Connemara hebben we weer zoveel mogelijk de WAW route gevolgd. Bij Kinvara nog even de auto aan de kant en Dunguaire Castle bekeken; mooi, oud, klein … en nog gesloten. In Galway even de stad om om geld te pinnen. Even verderop in Salthill getankt. Met 2x coffee to go even lekker aan de boulevard gezeten met de bak leut.
In Spiddal de Craft & Design Studios bezocht en e.e.a. gekocht; hier staan een aantal winkels waar je de kunstenaar kunt zien en spreken die met zijn werk bezig is. Zeer de moeite waard! Op diverse plekken nog stapels turf gezien, o.a. bij Kilkieran en Callancruck langs de N53.
Iets voor Clifden zijn we van de WAW route afgegaan en naar de N59 gereden. In Clifden was er een file(!), midden op de middag. Gelukkig moesten we iets verder Clifden weer uit en kwamen we even later de B&B aan. Hier ingechecked, alwaar we een korte beschrijving kregen over de wandelingen in de buurt. Later zijn we teruggegaan naar Clifden en hebben bij de Derryklare (’totally eco’) trout en salmon gegeten; dit was redelijk.
Volgens de GPS vandaag 251 km gereden.

De volgende dag was het een vrije dag voor de Ieren, namelijk August Bank Holiday. De eigenaar van het B&B had geen vrije dag en serveerde o.a. scrambled eggs with smoked salmon, lekker! Dit bleek een goede bodem te zijn voor de wandeling in de Killary Harbour Fjord (wandeling #33 Rothers). Deze wandeling gaat langs het fjord waar mosselen en zalm gekweekt worden. Tijdens de wandeling hebben we afwisselend zon, wolken en regen gehad. Het pad zelf was wel behoorlijk nat en slippery mede i.v.m. de regen van de afgelopen dagen. Rustig gelopen, diverse fotostops en fruit breaks genomen, schapen ontweken en uiteraard genieten van de uitzichten. Aan het einde bij de Rosroe pier nog even rondgeneusd (jawel, Wittgenstein was een half jaartje ‘here’ in 1948). De terugweg liep via onder de stroomkabels de berg op. Op deze pas was het behoorlijk winderig! Na 4 uur gelopen te hebben kwamen we terug bij de auto voor de lunch. Hierna verder op pad naar het dorpje Killary en Leenaun. Bij Leenaun het Wol + Art Centre (‘The Sheep and Wool Centre’) bezocht. Daarna door via de kustwegen (deels van de Connemara Loop) langs Lough Fee, Lettergash, Tully Cross, Tulley naar Rinvyle, Oerryinver, Letterfrack. Vervolgens door via de N59 naar Cleggan. Het weer was ondertussen behoorlijk slechter geworden: regen en wind wisselden zich af met wind en regen. Totaal 105 km gereden.

Droog en volgens de weerberichten blijft het droog… Door naar het NP Connemara om de Diamond Loop upper trail (Rother #29) te lopen. Het waait echter vanochtend behoorlijk, maar we gaan er toch voor. Het is om 9 uur nog heerlijk rustig: bij de afsplitsing Diamond Loop upper/higher trail wordt het al behoorlijk winderig. We worden voor een tweede keer door een ‘warden’ gewaarschuwd voor de harde wind. We gaan toch nog even door… Echter, vlak voor de top besluiten we terug te gaan: de wind, de steile afgrond, het glibberen over de stenen i.v.m. de regen van afgelopen nacht doen ons besluiten om terug te gaan. We konden amper blijven staan of hurken. Jammer, maar we zijn terug gegaan… vlak voor de top. ‘You can’t have them all’. Ondanks het niet behalen van de top toch mooie vergezichten.
Verder richting Kylemore Abbey, alwaar we de abdij, kerk, het mausoleum, de steen van de reus en de mooie tuinen hebben bezocht. Via een boswandeling terug naar de entree gelopen. Algemene indruk was dat het er hier netjes verzorgd uitziet en zeker de moeite loont. Terug richting Clifden, even kort geshopt. Daarna verse zalm en gerookte zalm gegeten in een restaurant aan de Market Street, lekker.

Na het ontbijt (eggs met smoked salmon en brood met Nutella!) vertrokken naar Leenaun voor een hike. Echter … het weer was onderweg al slecht en het werd steeds slechter. Bij aankomst hadden we regen en de bergen waar we moeten lopen zaten in de mist… dus daar beginnen we niet aan. Besloten door te rijden via de WAW naar Mayo.
Via de R335 (Delphi, Killadoon) naar Old Head, een uitzichtspunt over zee. Maar zoals gezegd was het weer niet goed en hebben we dus ook niet echt veel kunnen zien. Door naar Murrisk (de plaats waar pelgrims de tocht naar de heilige berg Croagh Patrick afleggen om St. Patrick te eren) en Westport. Hier was het dusdanig druk dat we geen parkeerplaats konden vinden (2x rondgereden!). Dus terug via de N59 naar Leenaun, alwaar het weer steeds meer begon op te klaren … euh, het was in ieder geval droog. In Leenaun stop gemaakt voor o.a. 2 cappucino’s en homemade cake: goed. De bergen zaten nog steeds in de wolken.
Dus maar even doorgereden en een hike gedaan in NP Connemara. Hier De lowertrail + de gele trail, echter nu andersom. Vervolgens door naar Ballynahill Harbour. Daar langs de baai ± 5km gelopen. Mooie en zeer rustige wandeling en … in de zon!
De kilometerteller gaf voor vandaag 175 km aan.

De overnachting was in het Ben Breen House B&B, Tooreen, Moyard bij Clifden, alwaar we keurig zijn geholpen.