IJsland ‘anders’

Vlak voor het millenium een lang gekoesterde vakantie ondernomen: wandelen door IJsland. Deze trip is geboekt bij Askja en heet IJsland Anders. De route met een grote 4×4 bus gaat eerst langs de top-3, zodat we dat alvast gedaan hebben. Daarna wordt de weg vervolgt ‘onder’ langs richting het oosten, totdat we in het noorden uitkomen bij Myvatn. Van hieruit gaat de trip dwars door het land terug naar Reykjavik. Spannend…

Dag ‘0’ (19990818): Vandaag vanaf Schiphol vertrokken voor een 3 uur durende vlucht naar Kevlavik, de internationale luchthaven in het zuidwesten van IJsland. Daarna bracht de bus ons naar de hoofdstad Reykjavik. Dit is ‘dag 0’ van de vakantie, aangezien we een dag eerder zijn vertrokken dan de ‘groep’ waar we de komende weken mee zullen optrekken. Onze eerste overnachting is in hotel Aurora, waar we een (zeer) klein zolderkamertje bevolken. Vandaag naar het stadhuis en door de oude baai gelopen. ’s Avonds gegeten met een biertje; hierbij de eerste keer het verschil in prijs van een alcoholische versnapering gezien! Op tijd naar bed, mede i.v.m. het tijdsverschil van 2 uur.

Dag 1 (19990819): Na een lekker ontbijt de hele dag gelopen, o.a. naar de botanische tuin, het voetbal-stadion en nogmaals de baai/haven waar het Hofdi huis staat (ontmoeting Gorbatsjov en Reagan). Een lunch genomen in Café Paris: 2x de dag-soep met koffie en chocomelk (rare combinatie!?) voor IKr 1190,-. In de loop van de dag zijn we teruggereisd naar de luchthaven, waar we de groep hebben ontmoet. De bus stond al op ons te wachten en bracht ons naar de Blue Lagoon, waar we een uurtje tijd hadden om een heerlijk warm bad te nemen. Dit leek me meer iets voor na een lange wandeling, maar het was lekker. Daarna zijn we doorgereden naar het onderkomen in Selfoss, ongeveer een uur rijden. In Selfoss zaten we in een grote ‘woning’ (hotel Parisunur?), waarin kleine appartementen waren gemaakt, ieder met eigen douche en toilet; knus, meer heb je eigenlijk niet nodig. Nog even tijd om inkopen te doen voor de komende dagen. De reisleider Jolt en begeleider Vincent hebben ’s avonds het eten voor ons klaargemaakt met de bedoeling dat we dit in toerbeurten gaan doen; lekkere groentesoep met yoghurt en rabarber na.

Dag 2 (19990820): Om 8 uur zijn we vanuit Selfoss naar nummer 2 van de top-3 gegaan: het hete bronnengebied Geysir. Hier is de regelmatige waterkolommen spuitende Strokkur te bekijken. ‘Vroegâ’ werd hier zeep in gegooid om het kookpunt van het water iets te verlagen en de geiser te activeren. Het water in de geiser is ongeveer 125 graden Celcius en spuit omhoog door de druk. Het trucje met de zeep is verboden, waardoor je ongeveer 10 minuten moet wachten tot een nieuwe ‘geiser’. Geysir is overigens de IJslandse benaming voor geiser, blijkbaar komt het woord dus uit het IJslands. Na deze bron zijn we langs de Hvitá-kloof gelopen naar de waterval Gullfoss, een tocht van totaal ± 5 uur. Zeer mooi met zijn basaltblokken, er zouden nog meerdere watervallen volgen… Daarna door naar een supermarkt, aangezien we de komende dagen niet bij/door stadjes of dorpen komen. Onderweg nog een foto gemaakt van onze bus die woest door een rivier rijdt, maar blijkbaar is het in de bus spannender dan wanneer je er iets vanaf staat. Door naar Thórsmörk (= bossen van Thor) waar onderweg een loods op ons wacht die ons door de berijdbare plaatsen leidt. Aangekomen bij de overnachtingsplaats (een zeer grote hut) bleek dat er nog gasten zijn van een bruiloft; eerst spullen uitgepakt en een wandeling en stevige klim gemaakt in de buurt. Daarna samen met Martin en Marion het eten gemaakt voor deze dag en daarna nog een hike van ± 2 uur. Bij aankomst terug in de hut blijkt dat er al een paar slapen. Toch nog even met Jolt Oostra, Vincent van der Tol, Sabine, Brenda en Huibert, Jeroen en Carla, Marian, Gerda en de Friesche Dick (die steeds gaapt) nog even lekker nagezeten. Martin heeft met Corrie en Bob en mister Philips (Joop) een sauna genomen. ’s Avonds laat koffie gezet voor een aantal mensen, gaap…

Dag 3 (19990821): In Thórsmörk, een gebied vol beschutte dalen, diepe kloven en grillig gevormde tufsteenformaties, zijn vele wandelmogelijkheden. Tijdens de toch o.a. langs de berg Rjupnafell van 824m gekomen, indrukwekkend. De wandeling ging door de smalle Stakkoltsgjá-kloof. Tevens hebben we de Valahnúkur (458m) beklommen; vanaf de top heb je een prachtig uitzicht op de meanderende Krossá en de drie ijskappen die de vallei omsluiten. De wandeling begon om 9:15 en met 3 pauzes waren we om 17:00 bij het eindpunt. Eerst afgewassen met Brenda, Huibert en Carla. Daarna een welverdiende warme douche en goed geslapen ondanks de drukte in de hut.

Dag 4 (19990822): Vanochtend vroeg op, langs de groene/grijze/zwarte zuidkust van IJsland richting Hof. De weg was deels vernield door de uitbarsting van 1996 en is sinds 1998 weer compleet. Men verwacht overigens zeer binnenkort nog een zeer grote uitbarsting, aangezien dit om de 40 jaar gebeurt en de laatste was in 1918 (…!). Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan het museum bij Skogar, een aanrader hier op IJsland. Hier een rondleiding gehad, een compleet intacte oude boot gezien en een oude kerk waarin we getrakteerd werden met een ‘mis’. De gebouwen zijn hier rond ±1600 gebouwd. Daarna door naar de kust bij Vik, het zuidelijkste puntje van IJsland. Aan het zwarte strand zijn er weer vele grote basalt kolommen te zien. Een deel heeft meer tijd gehad om van vloeibaar naar een vaste vorm over te gaan om een goede hexagonale verbinding te maken, andere delen zijn platte(re) kristallen en geven smalle lagen gesteente (basalt plakken). In Vik hebben we een wol-museum bezocht, waar men o.a. mooie truien verkoopt. Deze zijn echter behoorlijk aan de prijs, mede door het vele handwerk wat erin verwerkt is. Nog een aardig weetje: in Vik valt per jaar ongeveer 10 tot 20 keer zoveel regen als in de Bilt. Vanaf hier is het nog 2 uur tot we in (Litla-) Hof zijn. Er staat vanavond paste op het menu, dan voorspelt niet veel goeds voor de dag van morgen.

Dag 5 (19990823): Vandaag staat er een bezoek aan het National Park Skaftafell op het programma. We hebben hier een lange wandeling gemaakt (daarom gisteren dus pasta!) naar de Svartifoss, een met basaltkolommen omlijste waterval, met zeer mooie uitzichten op de gletsjertongen rondom het park. De wandeling van ongeveer 8 uur (Tjaldsaedi -> Svartifoss -> Sionastir -> Kristandinar en terug langs de andere gletsjer (Skaftafell Shjökall) was mooi en absoluut de moeite waard. We hadden nog naar het schiereiland Ingólfshöfdi kunnen gaan i.v.m het de ontelbare papegaaiduikers; dit eiland hebben we kort gezien, maar het blijkt dat deze geinige vogels er al een paar jaar niet meer zijn. Wel waren er veel andere zeevogels, zoals alken.
’s Avonds nog een video gekeken van de uitbarsting van 1996.

Dag 6 (19990824): Een mooie dag voor het bezoeken van een apart gebied: vanochtend hebben we een bezoek gebracht aan Jökulsárlón. Dit is een 130 meter diep gletsjermeer waar ijsbergen in ronddrijven. Om dit meer kun je een behoorlijk eind lopen. De kleuren van het ijs zijn zeer mooi. Voor de lunch en inkopen zijn we in Höfn geweest. Tijdens de lunch hebben we uitleg gehad over de gesteente lagen van de fjorden. De lagen van de fjorden lopen naar het binnenland door de druk van het ijs. De fjorden op IJsland zijn het oudste aan het oosten en aan het westen en is ‘dus’ het minst actieve deel van de vulkanen op IJsland. Daarna nog even verder over de zuidoost kust met zijn vele fjorden, schiereilanden en strandhaken. De avond hebben we doorgebracht in een boerderij dicht bij Djúpivogur. Hier drop gehad (lakritz), maar smaakte niet echt geweldig. Het ijs daar in tegen is wel aan te raden;o)

Dag 7 (19990825): Vandaag op tijd weg richting de hut bij de Askja. Onderweg nog een mooie wandeling gemaakt op de Öxi pas. Hier ook weer een mooie ‘foss’ gezien. Tijdens de rit zijn we we het laatste ‘stadje’ van de lege ‘bewoonde’ wereld voor de komende dagen, Egilsstadir, doorgereden en nog in het zwembad van deze plaats geweest. Na een korte stop voor koffie en boodschappen slaan we af naar het nog meer verlaten binnenland van IJsland. Een mooie, indrukwekkende, zeer ruige (zeg maar woeste) rit bracht ons ons bij de voet van het Dyngjufjöll-gebergte, waar we twee overnachtingen hebben in de Drakenkloof. Tijdens de rit al meermaals de Herdurbreid gezien dankzij het redelijk goede weer. ’s Avonds nog een wandeling gemaakt naar de duivelswaterval.

Dag 8 (19990826): Vandaag hebben we een mooie wandeling gemaakt door een echt bizar landschap van oude en verse lava. Deze wandeling heeft ons naar de enorm grote Askja caldera gebracht. Deze ingezakte krater (in 1961 nog aktief), bezit een groot meer en een kleine explosiekrater die deels gevuld is met zwavelhoudend water wat al van een afstand goed te ruiken is. Menigeen van de groep is de Víti krater afgedaald voor een bad. Zelf ben ik hier niet ingeweest, er komen nog dagen waarin de lekker kunnen badderen, maar de geuren even iets minder zijn…

Dag 9 (19990827): De rit naar het noorden gaat langs de Herdubreid, de grootste tafelberg van IJsland. Deze blijft een groot deel van de vakantie zichtbaar. We doorkruizen het Ódádahraun, het grootste lavaveld van IJsland, oom uiteindelijk weer op de A1-rondweg van IJsland uit te komen. Ons einddoel is het muggenmeer Mývatn. Dit is een zeer geliefde plek bij vogelliefhebbers om de bijzondere eendensoorten. De komende vier nachten verblijven we aan de zuidkant van het meer in een school, nabij de psuedokraters van Skútustadir.

Dag 10 (19990828): Zaterdag, vandaag een vrije dag. Het is hier mogelijk om om de IJslandse raspaarden een toertocht te maken of een rondvlucht vanuit Mývatn. Zelf heb ik de dag benut om met de ‘authentieke vissersboot vanuit Husavík een walvisexcursie te maken. Niet echt veel gezien, wel meerdere rugvinnen en een paar keer een staartje. Affijn, toch een mooie tocht.

Dag 11 (19990829): Deze dag is de omgeving van Mývatn verkend. Er zijn een aantal wandelingen gemaakt, o.a. bij het grillige lava ‘labyrinth’ van Dimmuborgir, de ringvormige explosiekrater Hverfjall, de modderpoelen van Námaskard en de zwarte lavavelden van Leirhnjúkur. Aan het einde van de dag hebben de meesten een duik in het openluchtzwembad van Reykjahlid gemaakt, lekker!

Dag 12 (19990830): Vandaag hebben we het vissersdorp Husavík bezocht, evenals de vogelrotsen bij Tjörnes aan de Noordelijke IJszee, waar we helaas ook geen papegaaiduikers gezien hebben. Vervolgens zijn we doorgereden naar het National Park Jökulsárgljúfur, waar we wandelend de echorotsen van Hljódaklettar en de Dettifoss hebben gezien.

Dag 13 (19990831): Na deze mooie dagen verlaten we het Mývatn-gebied en de ‘bewoonde’ wereld om door te rijden naar het centrale hoogland. Via de Godafoss-waterval slaan we af de Sprengisandur in, een route die blijbaar de Vikingen vroeger al gebruikten om het uitgestrekte binnenland van noord naar zuid te doorkruizen. Halverwege de route, in het hart van IJsland, installeren we ons in de gezellige hut van Nýidalur. Na het eten nog even de benen strekken in de omgeving van de hut. IJsland: anders dan anders, dat is ook na vandaag wel weer gebleken.

Dag 14 (19990901): Het is september. Dit is dan ook de laatste reis van Askja dit jaar, aangezien het weer alleen nog maar slechter kan gaan worden. Met het tweede deel van de Sprengisandur gaan we naar één van de kleurrijkste gebieden van IJsland, Landmannalaugar. Je moet het zien om te geloven! In dit overweldigende berglandschap zullen we 3 dagen (2 nachten) blijven. Ter begroeting maken we eerst een sprong in de warme bron van Landmannalaugar, bij een buitentemperatuur van net boven nul graden Celcius.

Dag 15 (19990902): In Landmannalaugar hebben we een mooie wandeling gemaakt door het beklimmen van de groenzwarte berg Bláhnúkur, waarbij we een mooie uitzicht hadden over de lavavelden, meanderende revieren en rhyolietbergen.

Dag 16 (19990903): Weer een wandeling door het mooie, maar ook vreemde landschap. Door de lavavelden, langs de warme bronnen en over de kleurige bergen. Tevens zijn we bij een winkel (!) binnen geweest die stenen verkoopt, zoals obsidiaan. Zeer mooi, lijkt wel een geologie museum.

Dag 17 (19990904): Vandaag vertrokken uit het Landmannalaugur gebied, terug naar de ‘bewoonde’ wereld. Onderweg uitgestapt voor een wandeling in het National Park Thingvellir. Daarna door naar de hoofdstad. Hier verbleven in een soort sporthal waar we onze slaapzakken voor de laatste keer hebben uitgepakt.

Dag 18 (19990905): Een vrije dag om Reykjavik te verkennen. Mooi en klein centrum, met gezellige café’s.

Dag 19 (19990906): ’s Ochtends (zeer) vroeg afscheid genomen van de groep. Met 2 man overgebleven voor een iets latere vertrekkend vliegtuig. Al met al een mooie vakantie; hier kom ik zeker nog eens terug!

Een aantal geheugenflitsen:
– Het weer is onberekenbaar.
– Fietsers gezien in weer en wind (geen pretje).
– De reisbegeleider was een geoloog. Dit kwam goed van pas, maar ben al weer meer dan de helft vergeten. Toch erg interessant en goed!.
– IJslands woeste natuur is pas goed te beleven als je uit de auto/bus komt.
– Geen enkele wandelschoen is 100% waterdicht, alleen rubberen laarzen!

De route is nog niet te downloaden. Zodra dit wel het geval is kun je deze hier ophalen. Wel even de route op het kaartje: