Svolvær

Na een lekker ontbijt spullen gepakt. Naar de ferry gereden, nogmaals een vertraging van 1 uur  net zoals gisteren. Voor de zekerheid een reistablet genomen: de voorspelling van het weer tijdens de overtocht met de ferry was niet goed! Vertrek van de ferry was om 11:15 uur.

Bij het naderen van de Lofoten werd het weer steeds beter. Aankomst was om 14:36 en we zijn direct doorgereden naar Svolvær over de E10. Om 15:50 konden we inchecken bij de Svinoya Rorbuer aan de Gunnar Bergs vei 2. Spullen uit de auto en door naar de supermarkt voor de inkopen. Tevens een plan gemaakt voor de komende dagen.

Op de eerste (gehele) dag hier hebben we het plaatsje verkend en daarna een aantal mooie wandelingen in de buurt gemaakt.

De dag erna zijn we naar het vikingmuseum Borg geweest, een aanrader. Op deze route zijn we ook naar Smalsund geweest, maar dit viel tegen en zijn doorgereden. Daarna naar Henningsvær, waarbij we al meer in de Noordse sferen kwamen. Op de terugweg hebben we de kathedraal van Kabelvåg bekeken. ’s Avonds zijn we naar het Magic Ice gelopen waar ijssculpturen zijn gemaakt: sommige zijn niet goed te zien, toch de moeite waard om even te gaan kijken.

De volgende ochtend vroeg uit de veren voor de Sildpoheia wandeling van ± 2 uur, aanrader! Daarna weer terug voor een middagbreak. Vervolgens de Tjeldbergtinden wandeling gemaakt (± 2,5 uur), met mooie uitzichten.

Op de laatste dag in Svolvær inkopen gedaan en een aantal winkels bezocht. Bij de Coop zit (zat?) een galerie met een expositie van glazen voorwerpen, o.a. vogels. Deze vonden we zo mooi dat we er een gekocht hebben en staat nu nog steeds voor ons raam als aandenken aan deze vakantie. In de buurtsuper o.a. vis en haai gekocht. Tevens lekkere koffie gedronken met een Noors gebakje. Na het aansterken een wandeling gemaakt richting Gimsøya Hov met bijbehorende klim van ±1 uur naar de berg Hoven (368m). Vervolgens in drie kwartier weer terug. Aan de kust kwamen we nog een vos tegen die blijkbaar op zoek was naar vis of krabben. Van daaruit naar Brenna, auto afgetankt en weer in de robuer om 19:30. Voor de liefhebbers: voor 508,8km was er 22,87 liter verbruikt (1 : 22,2km) waarvan de prijs 320 NKr was.