Tromsø

Zoals gezegd: vroeg eruit, al om 6:00 uur. Vakantie is soms ‘afzien’. Netjes op tijd in de haven, toch hadden we nog tijd nodig om te zien waar we exact moesten zijn. Blijkbaar zijn er niet zoveel inwoners en toeristen die hier opstappen op het schip. Om 8:00 precies was het vertrek met de Hurtigruten Nord Norge en gingen we via Harstadt en Fissness naar Tromsø. We wilden graag op het water tussen de fjorden door genieten; een mooie trip. De aankomst in Fissness was om 11:10 uur, waarna met weer vertrok om 11:45 uur. De aankomst Tromsø was om 14:30 uur. Hier hebben we uitgechecked met de auto en waren om drie uur ’s middags bij de camping in Tromsø (vakantiewoningen Tromsø Camping, Tromsdalen). Helaas was de cabine nog niet klaar en zijn we inkopen gaan doen in de supermarkt. Na vieren konden we in het huisje en een uurtje later zaten we al weer in de auto voor een bezichtiging aan het  niet te missen Artic Cathedral.

De dag daarna zijn we naar het polarmuseum gereden die zich in de universiteit van Tromsø bevind, aangezien we beiden nog eens terug willen naar het noorden (Groenland, IJsland, Spitsbergen, Noorwegen, …?) om het poollicht te zien. Hier is het e.e.a. te vinden over het poollicht, het ‘echte’ werk zal nu in de zomer helaas niet te zien zijn. Van het museum zijn we doorgereden naar het Norsk Artmuseum waar een Cobra tentoonstelling te zien was. Om het culturele vandaag nog een boost te geven zijn we ook nog via het vliegveld naar het universiteitsmuseum in Tromsø gegaan, waar een tentoonstelling over het Noorderlicht en de Samikultur te zien was. Om zes uur was het culturele verzadigd en waren de magen leeg. De rest van de dag  hebben we lekker buiten gezeten in de zon, wat gelezen en gegeten.

En zo is het alweer de laatste dag van deze mooie vakantie in Noorwegen. Vandaag hebben we de middenstand van Tromsø bezocht. Ook liet de parkeeragent zich (niet) zien: op een parkeerplaats tegenover een supermarkt waren we 4 minuten te laat en in Noorwegen is dat blijkbaar een doodzonde. Ook doodzonde was de bekeuring: 700NOK (omgerekend bijna honderd euri’s), daar gaat het vakantiegeld! Even terug naar het huisje om uit te huilen. Om drie uur ’s middags zijn we met de kabelbaan de berg op gelopen om van het uitzicht te genieten over de stad en de fjorden, fantastisch. We zijn doorgewandeld tot ± 850m hoog. Om zes uur zijn we weer met de kabelbaan naar beneden gegaan voor aardappels met vis (zalm met kreeft) en koude sla.

Na een overwinning van Nederland in het beachvolleybal op de Olympische spelen te hebben gezien van Schuil en Nummerdor (bravo) zijn we het bed ingedoken. De volgende ochtend weer terugvliegen vanaf het vliegveld in Tromsø naar Oslo en door naar Schiphol.

Een mooie vakantie in een ditto land!