Terug in Vancouver
Tijdens het ontbijt begon het behoorlijk te regenen. Na een warme douche (dat wel) besloten dat we doorgaan naar Vancouver en niet eerst gaan hiken op The Chief. Maar goed ook, want door de regen was het overal behoorlijk glad en mistig en hadden dus slecht zicht gehad.
De laatste paar dagen dus weer terug in de hoofdstad. Voor informatie over de campeer mogelijkheden zijn we naar de VVV in Vancouver-Noord gereden. Het bleek lastig om een mooie plek te vinden. Aangezien het strand of de zee bij ons niet trekt is gekozen voor de wijk Burnaby. Hier is een groot meer aangelegd met veel groen eromheen, de moeite waard. De campsite hier is het Burnaby Cariboo RV; wel prijzig, maar een goede keuze. Hier tegen énen ingechecked (“You are with an RV from Cruise Canada, that’s 10% discount”. Nou, vooruit dan maar!). Daarna een mooie hike gedaan rondom het Burnaby Lake (± 12km). Ondanks de waarschuwingsborden geen wildlife gespot, wel eekhoorns, ganzen, eenden en een rat (gatsie!). We waren verrast om zo’n groot meer ‘midden’ in de stad te zien met veel groen en vele oude (lees: dikke) bomen. Tegen half zeven waren we weer terug op de campsite. Hier voor nog een avond besproken (handige plek dicht bij het park en een metrostation, lekker rustig, goede voorzieningen, echter geen discount meer). Voor morgen een dagkaart gekocht voor de Skytrain, bus en ferry naar Noord-Vancouver. Deze kaart kost maar $10,-, aanrader. Via het digitale geweld in de avond plaatsen in het vliegtuig gereserveerd, zodat we een betere plek hebben dan op de heenweg… Alles dus geregeld.
Vandaag dus zonder de camper. Vanuit Burnaby vertrokken met de metro (hier in- en uitstappen bij Production Way/University of Lougheed) naar downtown. Toch nog een uitstapje gewaagd bij Metrotown Mall: zeer groot, redelijk tot duur geprijsde artikelen voor ons begrip. Na een cappuccino nog voor 11 uur weer verder naar downtown, uitstappen bij station Waterfront. Daarna door met de seabus (ferry) door naar Lonsdale Quay en met de bus (#236) door naar Grouse Mountain. Helaas hadden we hier geen uitzicht i.v.m. het bewolkte weer. Voor de beren en het vermaak moesten we verder met de kabelbaan. Van de personen die al weer naar beneden kwamen hoorden we dat het uitzicht er niet is en de kosten voor de trip ($40,-) leken ons zonde. Dan maar weer terug met de ferry.
Gisteren hadden we een tip gekregen dat Richmond Mall zeer mooi zou zijn met vele Aziatische aandoende winkeltjes en de ‘only Caucasian’ zou zijn. Dus … via Waterfront met de Canada Line SkyTrain naar Richmond-Brighouse. Hier e.e.a. bekeken, veel kledingszaken, niet beter of anders dan in Nederland, veel mensen gezien uit de ‘Kaukasus’. Na even te hebben rondgelopen bleek er toch een overload op te treden en verder doorgegaan naar Downtown. Bij de Japanner lekker gegeten en rond acht uur teruggegaan naar de Cariboo RV. Net terug, begon het te regenen. Wat een verschil met het weer bij aankomst in Vancouver. Rest van de avond spullen ingepakt en de camper schoongemaakt, zodat we op tijd (vòòr 11:00 sharp) bij Cruise Canada onze RV in kunnen leveren.
Vroeg wakker. Na een korte en relaxte rit de RV bij Cruise Canada geparkeerd. De motor liep nog toen er al iemand naar binnen wilde die de inhoud van benzinetank etc. moet controleren. Jonge, jonge, de camper heeft ons goed bevallen, maar de mensen bij Cruise Canada vonden we niet vriendelijk. Dat moet toch beter kunnen!? Ondanks de goede ervaringen met de bus, ferry en trein toch een taxi besteld voor de rit naar het vliegveld. Na $50,- (rit + fooi) afgetikt te hebben stonden we om één uur bij de balie, om twee uur bij de paspoort controle en om vijf uur in de slurf naar het vliegtuig.
Na een relaxte vlucht met a.d.h.d.’ers voor ons landen we bijna 9 uur later om 11:30 lokale tijd op Schiphol. Om de vlucht nog iets te doen te hebben is de gps aangelaten. Het eerste uur ging niet zo goed, maar daarna was de ontvangst redelijk, zie verder de route die op de beginpagina van deze vakantie is aangegeven.
Aan het einde van deze vakantie heb ik een aantal indrukken en tips proberen te verwoorden over de vakantie.
- Als eerste: bij aankomst in een eco-taxi, camperen op eco-campings. In steden en dorpen bleek het leven niet eco te zijn, men denkt er blijkbaar totaal niet aan. ‘You have got batteries, just throw them away. There is no recycling here in Canada’. Dikke domper!
- Als tweede: het blijkt toch een ‘prijzig’ land (we zijn Nederlanders…), de reisbladen en -boeken vertellen nog steeds een ander verhaal. Prijzig: benzine is, ondanks de prijs van 1 Euro per liter toch relatief ‘duur’. Dit komt mede door de RV die, ondanks de rustige rijstijl en alleen maar in de overdrive, toch bijna 1:4 liep! Uiteraard hadden we dit vooraf beter kunnen inplannen. Waarom geen diesel i.p.v. benzine: diesel blijkt een politieke ‘no-go’ te zijn; een kleine domper in het eco-gevoel hier in Canada. Het eten is duurder als in Nederland, maar ja, je kunt het natuurlijk zo ‘duur’ maken als je zelf wilt. Op tijd bij de supermarkten of speciaalzaken prijsbewust je boodschappen doen, dan valt het zeker mee.
- Veel Aziaten. Dit is absoluut niet discriminerend bedoeld, alleen de melding dat dit opvalt.
- Het land is zeer groot en heeft veel (mooie) natuur.
- Op de trip viel het op dat we weinig vogels hebben gezien. Was het op de plekken te warm of zijn hier zo-wie-zo weinig vogels?
- Bijna alle campings zien er netjes uit. De natuur-wc’s worden goed bijgehouden en zien er goed uit. Er is ook amper zwerfvuil te zien op de campings, maar ook in de natuur. Fantastisch, toch weer een beetje eco-gevoel!
- Campings reserveren hebben we niet gedaan. We hadden op sommige plekken ook geen mogelijkheid om te reserveren i.v.m. afwezigheid van internet en telefoon.
- Helaas weinig wildlife kunnen zien.
- De wandelpaden zijn in het algemeen goed aangegeven en ook goed begaanbaar.
- Met de camper hebben we alleen op asfalt gereden. Volgens Axel (‘ze Zjerman’, zie Lillooet) zijn er wel degelijk nog gravelwegen, alleen moet je deze wel weten te vinden. Voor een volgende keer dus met een ander vervoermiddel.
- De informatie voorziening in de VVV’s die wij bezochten waren goed. Er zijn goede voorzieningen, de VVV’s zien er netjes uit, er zijn duidelijke plattegronden te vinden, er is veel informatie over wandelroutes. Deze informatie is overigens gratis; keurig! Het grootste deel van het VVV personeel luistert naar wat je wel en niet wilt; een ander deel begint een verhaal, maar luistert niet waar je naar zoekt (je komt binnen met rugzak, boots aan, vraagt naar hikes en gaat uitleggen hoe je bij het zwembad komt…).
- Het internationale rijbewijs: nodig of niet? Heb vooraf aan de reis e.e.a. nagezocht en er wordt aangegeven dat dit afhankelijk is van de staat waar je bent en het hier mogelijk nodig is… Er is niet naar gevraagd, een ‘normaal Nederlands’ rijbewijs (B) is blijkbaar genoeg voor het rijden met een camper. Aangezien we vroeg waren met het boeken was een extra rijder gratis. Overpeinzing: waarom moet er extra betaald worden voor meer veiligheid, d.w.z. als je een lange reis hebt is het m.i. ‘beter’ om zo nu en dan te wisselen van rijder, toch.
- Waar moet je bellen? Langs de snelwegen staat dat je bij calamiteiten 9-1-1 moet bellen. Je mobiele telefoon heeft hier toch geen bereik. Enige punt waar je kunt bellen is bij een info centre of een gas-station kilometer verderop ($ 8,50 per minuut indien je cash betaald, met kaart is me niet bekend). Heb een aantal maal met de mobiele telefoon gebeld; indien je het kort houdt (“alles goed, lekkere temperatuur”) zal het voor de meeste geen probleem zijn. Zoals gezegd: ALS je bereik hebt; op 80% van de vakantie bleef het (lekker) stil.
- Bij je bank vooraf je creditcard/pinpas activeren voor buiten Europa. Dit kan (in ons geval) door het opgeven van de periode dat je weg bent. Goede service van de bank voor hun veiligheid.
- Een jaarpas van de Canadese parken is zeer handig. Je kunt per NP betalen, maar met deze jaarpas kun je overal doorrijden. Opvallend: op een aantal wegen mag je alleen maar rijden met zo’n pas; let dus op dat je niet alleen maar de parken telt waar je naartoe gaat, maar ook de wegen door een aantal parken. Indien je ongeveer dezelfde trip gaat maken als de onze is deze zeker aan te bevelen.
- Bij het ophalen van de camper zouden we een uitgebreide uitleg krijgen, maar men was binnen 5 minuten klaar! Je kon daarna bij het verhuurstation naar een video van een uur met uitgebreidere uitleg kijken, wel netjes. Had gelukkig vooraf op het internet reeds naar de instructievideo gekeken, scheelt weer vakantietijd.
- Onze route hebben we geheel via de kaart gedaan en is goed te doen. Een tomtom zou handig zijn, maar aangezien we toch alleen op asfalt mochten rijden was dit niet nodig. Wel is er (uiteraard) gebruik gemaakt van de mappen van OpenStreetMap die in de GPS zijn geladen. Heeft ons een paar keer in een dorp goed geholpen met zoeken.