Cheticamp

Cape Breton, here we come!

Om 7:15 opgestaan en tegen 8:00 ontbijt. Weer meer scrambled eggs, vers fruit en heerlijke eigengemaakte jam. Tijdens het ontbijt met een Canadees/Engels echtpaar nogmaals mooie tips en droge humor uitgewisseld. Na het ontbijt nog even met de eigenaar van de Inn gesproken over een aantal plekken op de wereld waar zij ook geweest zijn en natuurlijk Nova Scotia. Ook hier hebben we weer erg aardige mensen ontmoet met een nuchtere kijk op het leven. Na de check-out vertrokken richting de Cape Bretonia highway 2 naar highway 104; lange highways door een mooie omgeving met sparren, essen, iepen, berken. Allemaal beginnende in de herfstkleuren, prachtig!
Onderweg bij Antigonisch even een korte stop: inkopen gedaan in een supermarkt, tanken, plassen, koffie en weer door. Verder op pad vanaf highway 104 naar de 105 via de Canso Causeway, waarna op Cape Breton aangekomen de weg verder gaat via verder highway 105 tot aan Whycocomagh. Daar de afslag naar het noorden genomen via de #305. Dit is een mooie weg langs meertjes waarbij wel veel wind stond! Bij South West Magaree de #19 verder ‘omhoog’ richting Cheticamp. Daarna op zoek naar de cottage, was blijkbaar verkeerd ingevoerd op de gps. We zaten al in Cheticamp, maar de cottages lagen iets ervoor en hadden het bord langs de weg blijkbaar gemist. Het was de reis waard: we hadden hier een mooie vrijstaande woning met uitzicht op zee, heerlijk. Na zo’n lange rit (iets meer dan 400 km) eerst even een rustmomentje met koffie en koek op de veranda. En daarna relaxed ’terug’ naar downtown Cheticamp op zoek naar de whalewatching tour office voor één van de komende dagen; gevonden, maar was al gesloten. Dan maar iets verder door naar de liquer store en hier een flesje wijn gescoord voor bij het avondeten. En nog iets verder door naar Cape Breton N.P. voor informatie over het gebied en wandelingen. De informatie hier is op zijn Canadees goed en er zijn duidelijke kaarten te krijgen van het gebied en de mogelijke wandelingen. Terug naar de cottage via de supermarkt voor inkopen van het avondeten; oeps, deze was al om 16:00 gesloten! Dan vanavond maar een paar bammetjes met extra beleg! Voorbereiding voor morgen: hiken in het N.P. en vooraf nog even bij de whalewatching tour langs om te horen wanneer we de whales kunnen gaan watchen; de wind is helaas nog behoorlijk aanwezig, de reistabletjes kunnen we al uitpakken…

De volgende ochtend vroeg op voor de skyline hike (hike #7). Helaas werkte de eigenaresse Veronique (je mag ook Veronica zeggen) niet erg mee, ze is redelijk ‘praats’, maar doet haar dingen zeer goed, chapeau! Na de tweede bak koffie kwam het ontbijt met de scrambled eggs en no bacon, met de belofte dat we morgen beide een pancake nemen volgens haar grootmoeders recept. Aangekomen bij het whalewatching huisje: de naam is “Love boat”, echt waar! De schipper gaf aan dat men een afzegging had van een groep mensen en konden om 10:00 mee, mooi! Ondertussen terug naar het huisje voor de muffins die we van Veronique/Veronica hadden meegekregen. Lekker met thee… Om 10:00 uur zaten we op de boot met een duidelijk hoorbare entertainer die de walvissen deels voor ons gaat spotten. Kort gezegd was de trip helaas saai: niets gezien ondanks alle beloftes en hoge golven; oeps, daar gaat een muffin! Om 13:00 stonden we weer met beide benen op de vaste grond en zijn direct doorgereden naar de supermarkt voor het eten. Daarna terug naar het huisje (‘de woning’) om de extra kleding uit te doen. Het was namelijk op de boot zeer koud, mede veroorzaakt door de wind.
Even opgeknapt en door naar het park. De entree voor het park betaald (deze is dan nog geldig tot de volgende dag 16:00!) en begonnen met de L’Acadien trail (#1). Eerst een eind omhoog langs de Salmon Creek. Hierbij 5 bruggetjes overgstoken, gaat wel de hele tijd omhoog. Halverwege een mooie uitkijk over Cheticamp. Op de terugweg diverse look-offs bezocht, maar dit werd steeds meer voorspelbaar: dezelfde mooie uitzicht, maar dan iets lager (logisch…). Affijn, het weer was goed en de boslucht lekker. Wat wil je nog meer; ja, een moose of een beer. Helaas niet gezien, wel genoeg squirrels gezien en nog meer gehoord. Misschien morgen één of meer moose?